ciberseguretat_1440x961
El jurista de l’UCC, Álex Cánovas amb el regidor de Promoció Econòmica, Ocupació i Innovació, Rubén Peñalver, a l’inici de la conferència de Ciberseguretat. || R.G.
14/03/2025
"Hem de sospitar de les trucades que ens demanin dades amb urgència"

El Casal de la Gent Gran de la plaça Major va organitzar la conferència 'Ciberseguretat per a gent gran'

Rocío Gómez

Amb motiu del Dia Mundial del Consumidor, que se celebra el 15 de març, i de la Setmana del Consum, el Casal de la Gent Gran de la plaça Major va acollir la conferència Ciberseguretat per a gent gran, organitzada per l'Ajuntament amb la col·laboració de la Unió de Consumidors de Catalunya (UCC). Així, la tarda de divendres l’espai es va omplir amb un públic molt participatiu, amb moltes ganes de resoldre dubtes, de bracet del jurista de l’UCC, Álex Cánovas. “L’objectiu és que puguin comprar per internet, contestar trucades i missatges sense por, perquè els donarem consells perquè siguin comunicacions segures”, va explicar Cánovas.


L’expert va plantejar situacions quotidianes com les trucades que quan despengem ens ofereixen una feina. Cánovas recomana evitar contestar amb un ‘sí’, per evitar una possible suplantació d’identitat.  “És millor penjar directament”. També són habituals les trucades que ens plantegen una oferta irresistible perquè canviem de companyia telefònica o de subministraments, ens milloren la nostra tarifa, o ens alerten d’un problema amb el nostre compte bancari. “No totes les trucades que ens fan per telèfon són estafes o ens volen enganyar. Algunes ens presenten ofertes que ens poden interessar. Per això és important tenir algunes precaucions abans de contestar a aquestes trucades”, va dir. “Sempre hem de saber qui ens truca i no donar dades que no necessitin, sobretot no hem de donar mai les nostres contrasenyes. Si ens fan una oferta que ens interessi, no hem de rebutjar-la automàticament, però podem demanar un contacte per dirigir-nos més tard i poder rebre aquesta oferta”, va remarcar. Per tant, s’han d’evitar les contractacions sense disposar de tota la documentació per revisar-la. “Totes les trucades que ens demanin dades amb urgència, hem de sospitar i no respondre en calent”.


Quant a les comunicacions del banc, via correu electrònic o SMS, sempre és millor trucar al telèfon oficial o a la nostra oficina, i contrastar que no sigui un frau. “Sovint rebem missatges per SMS o correu electrònic. Aquesta pràctica es coneix com a smishing o phishing respectivament, però més enllà dels noms complicats, hem de saber com detectar-ho”, va apuntar. “Cal evitar qualsevol urgència. No hem de fer cap moviment sense haver-ho consultat amb la companyia o l’empresa que ens ha contactat prèviament. Tant si hem de pagar diners com si hem guanyat diners, hem de sospitar d’aquesta comunicació”, va asseverar.


En referència a les pàgines web, per identificar si és fraudulenta s’han de cercar els mètodes de contacte i verificar que funcionen o revisar comentaris d’altres usuaris. “Si veiem que té un cadenat a l’inici de la pàgina o bé les sigles https, són pàgines segures”, va detallar. “Si es produeix algun problema o frau, els usuaris es poden adreçar a la Unió de Consumidors de Catalunya i els assessorarem i els ajudarem”, conclou l’expert. 

Comparteix
M'agrada
Comentaris