Alan Rovira fent equilibri a la redacció de L'Actual - Albert San Andrés
Alan Rovira: un campió sense límits
Una inacabable llista de títols avalen la carrera d'una de les majors promeses del bike-trial a nivell mundial
Albert San Andrés
Ni més ni menys que 21 títols entre catalans, nacionals, europeus i mundials -i deixant de banda l'incomptable número de campionats regionals-. El biker Alan Rovira pot presumir de tenir una carta de presentació impecable en el món del bike-trial. Rovira és, ara per ara, una de les majors promeses a escala mundial d'un esport que en els últims anys ha viscut un creixement exponencial.
Tot i la seva joventut, amb només 14 anys, ja és un vell conegut de l'esport català i de la vila. "Amb només tres anys demanava una bicicleta de trial després que el meu pare em portés a Sabadell a veure una cursa". Tant li va impressionar a l'Alan aquest esport, que tot i no venir-li de família i no tenir un referent proper, el petit ciclista s'entrenava com podia amb els obstacles quotidians. Saltant voreres, bancs i d'altre mobiliari urbà es començava a forjar la base d'un esportista que amenaça amb convertir-se en llegenda d'aquest esport.
Vuit campionats d'Espanya de Bike-trial i quatre més UCI, tres Copes d'Europa i tres campionats d'Europa, un mundial de bike-trial i un altre UCI, a més d'un mundial per equips conformen els principals èxits del castellarenc. El desdoblament actual d'aquest esport, auspiciat d'una banda per la Unió Ciclista Internacional (UCI) i d'altra per la Bike Trial International Union (BIU) consta de lleus canvis en el funcionament de la competició -en BIU es pot recolzar els pedals per exemple- a banda de tenir el suport de les federacions la modalitat UCI.
"Si no entreno o agafo la bici cada dia em sento estrany" diu el pilot, que confessa entrenar sobre una hora diària damunt la bicicleta, després de passar pel gimnàs. El bike-trial requereix esforç físic, però sense descuidar la concentració i un bon treball de constància.
Ser un esportista d'elit des d'edat tan primerenca implica molts esforços i sacrificis personals en tots els àmbits, però l'Alan sempre ha tingut molt clar que no ha de descuidar mai la faceta d'estudiant, on aconsegueix unes notes excel·lents a tercer d'ESO.
A més d'aprendre, el biker aviat serà professor de l'escola de trial que porta el seu nom "ELBIXU", un malnom que li ve de quan era més petit i era tot un terratrèmol. L'escola creada al bike-park de Castellar fa poc més de dos anys, ja compta amb més de 40 pilots, que aprenen la tècnica necessària per poder competir i emular l'Alan.
Rovira, però, no ha tingut mai un referent en dues rodes: "Mai m'he fixat en ningú en concret, no veig vídeos com fan altres, però sí que em fixo en com ho fa tothom" afirma mentre reconeix que "no he tingut cap ídol" en aquest esport.
Un esport amb el qual és molt difícil guanyar-se la vida professionalment a la màxima categoria i de què l'Alan fa exhibicions per cobrir un pressupost que sovint supera els 15.000 o 20.000 euros per temporada. Fins i tot el programa 'Tú sí que vales' de Telecinco el va convidar quan tenia 8 anys a una gal·la de cap d'any, en la qual va deixar bocabadat el mateix Risto Mejide.
Fa una setmana, el pilot de l'Escola de Trial "ELBIXU" aconseguia l'últim dels seus èxits amb un nou campionat d'Espanya que dedicava a l'equip mèdic que el va atendre a Viborg (Dinamarca), durant la disputa del campionat del món, on es va trencar l'os del creixement del canell dret. Tot i acabar aconseguint diverses victòries, Rovira reconeix que aquest ha estat "un dels pitjors moments de la meva carrera esportiva" però aviat rememora els mundials d'Itàlia i Suïssa, on va aconseguir ser campió, per treure's l'amarg regust de boca. Arribar a l'excel·lència esportiva des de tan petit fa que l'esforç hagi de ser màxim, ja que quan ets el rival a batre "no et pots adormir" i has d'evitar que et passin al davant. El Bixu, en categoria Minime (BIU) i infantil (UCI) fins i tot ha competit -i guanyat- dues categories per sobre de la seva, buscant ser més competitiu de cara al futur.
"El meu objectiu és arribar a elit -la màxima categoria- i aconseguir un campionat del món", un repte on encara li queden uns quatre anys de marge, però que veient el seu palmarès, aconseguirà amb total seguretat.
En el món del bike-trial, el nom de Rovira ja fa trontollar als pilots més experts, que s'afanyen a guanyar títols abans que no arribi aquest jove castellarenc que no dona cap opció als seus rivals en la majoria de proves que disputa.