A7R00255_950x634
Júlia López Pereda, 'concept artist' i il·lustradora. || Q. P.
18/10/2024 Entrevista
Júlia López: "Fer cinema és explicar històries, una cosa molt humana"

Ha estat l’encarregada del disseny visual i color de fons de ‘Mariposas negras’, una pel·lícula presentada al Sitges Film Festival 2024. La seva trajectòria ja s’omple d’experiències en el món de la il·lustració digital

Marina Antúnez

· Sempre t’ha agradat, el món de l’animació i la il·lustració?
Sí, des de ben petita. Primer vaig anar a l’Aguilart, després, amb l’il·lustrador castellarenc Joan Mundet. I sempre he sentit passió  pel tema dels còmics i l’animació. 

 

· On et vas formar?
He fet el grau d’animació de l’IDEM Barcelona, una universitat que és a França. Fan animació 2D, 3D i videojocs. M’hi va animar el meu cosí, que em va descobrir tot aquest món tan interessant. A la universitat vaig fer l’especialització de concept art, que és la branca que s’ocupa del disseny de personatges i fons per a pel·lícules d’animació i videojocs. Durant els dos primers anys fèiem il·lustració manual i digital però ràpidament vam anar cap al digital, a partir de tercer.


· Quines sortides professionals tens com a ‘concept artist’?
El món laboral és difícil perquè hi ha molta gent que vol fer concept art i que és molt bona. Però, en una pel·lícula, potser hi ha 30 o 40 animadors per només un o dos concept artists. És molt difícil trobar feina, i per això jo ho combino amb la docència, que és una cosa que també m’agrada. Actualment, soc professora a l’Acadèmia Taure de Barcelona. 

 

· I què fa, un ‘concept artist’?
Treballa en la pel·lícula des del principi, al costat de qui fa l’storyboard, que és qui fa els dibuixos de les escenes de la pel·lícula, en blanc i negre. Nosaltres seguim les ordres del director d’art. A la preproducció, el concept dissenya com seran els fons, l’estil, els personatges. Després, durant la producció, ens dividim en els qui fan de background artists, que s’ocupen dels fons, i els character design, que fan el disseny de personatges. Ells, durant la producció, ja tenen menys feina perquè els personatges ja estan dissenyats i s’estan animant. Els de fons, com en el meu cas a Mariposas negras, anem pas a pas amb l’animació. I no només es fan pel·lícules d’animació, sinó que també hi ha pel·lícules reals amb dibuix. Per exemple, Star Wars, Joc de trons o la saga de Marvel, entre d’altres. 

 

· Parla’ns de la teva participació a ‘Mariposas negras’ (Ikiru Films).
Vaig tenir molta sort. Jo havia acabat la universitat i ja m’havia mentalitzat de treballar del què fos per pagar-me el màster (de direcció d’art, que vaig acabar fent l’any 2023 a l’ESCAC). Vaig enviar currículums a diversos llocs. Al principi, a Mariposas negras em van dir que no, però quan els va fallar la persona em van agafar a mi. Ja havien començat la producció i em vaig haver d’adaptar a tot i a tota la gent, que ja feia mesos que era allà. Vaig treballar a partir de l’storyboard, però amb el color script (ja pintat per sobre). Jo tenia els dissenys de base i, seguint la paleta de colors i la il·luminació s, vaig fer els fons. En aquesta pel·lícula, la il·luminació és molt realista. El treball és solitari –treballava des de casa– però també hi ha trucades i parles pel xat. 

 

· ‘Mariposas negras’ ha estat al Festival de Sitges, com ha anat?

M’ho he passat molt bé i la pel·lícula ha rebut bones crítiques, que sàpiga no hi ha premi, però ara se n’anirà a Los Angeles, on van sis pel·lícules espanyoles, i Mariposas negras és l’única d’animació. El 5 de desembre s’estrena a les sales comercials de l’estat.

 

· T’agrada l’animació asiàtica?
A mi m’agrada més l’animació que es fa aquí i als Estats Units, que és un estil diferent, més d’humor negre. Necessito que hi hagi històries que em toquin més de prop. Fer cine és explicar històries, una cosa molt humana. 

 

· Quins altres projectes has fet?
Vaig participar amb una beca de decoració d’escenografia a Mi amiga Eva de Cesc Gay. M’encarregava de comprar el que es necessita al departament d’art. Vaig veure com funciona una pel·lícula i és molt dur, amb jornades d’onze hores. Amb l’animació dibuixes des de casa. També vaig fer les pràctiques de la carrera a La abuela pirata, d’Hampa Studio. Feia key frames, o sigui, agafava fragments i els pintava, i servien per promocionar la pel·lícula. 

 

· Què fas, actualment?
Estic millorant el portfolio per trobar una feina que m’ompli. També vull convalidar el títol de la universitat francesa. I continuo fent docència. 

 

Les 11 respostes

 

Un tret principal del teu caràcter?
Creativa


Un defecte que no pots dominar?
Soc una mica negativa


Un gènere cinematogràfic?
La comèdia negra


Un viatge pendent?
La costa est dels Estats Units


Quin plat t’agrada més?
Els ‘callos’ de la iaia


Una pel·lícula?
‘Las golondrinas de Kabul’


Un director?
Xavier Dolan


Un llibre?
‘Canto jo i la muntanya balla’


Un grup de música?
The Smiths


Un racó de Castellar?
El Puig de la Creu


Un desig?
Ser feliç

Comparteix
M'agrada
Comentaris