El castellarenc Jose Manuel Mateo publica ‘Un diseñador cualquiera’, de l’editorial ElPoblet
El castellarenc Jose Manuel Mateo acaba de publicar Un diseñador cualquiera amb l’editorial ElPoblet. Al llibre, “recupero 30 anys de professió de relació amb el disseny industrial”, diu Mateo.
El recorregut comença el 1993 i arriba fins al 2024, des del descobriment de Mateo del món del disseny, el naixement de la seva vocació per aquesta disciplina, els estudis i la seva dedicació professional.
Ha estructurat el llibre de forma cronològica. “Comença en com vaig descobrir el disseny, que va ser d’una manera molt peculiar, i en com vaig descobrir aquest món a través de lectures de llibres bàsics”, afegeix l’autor. També explica com va arribar a dissenyar el seu propi estudi i a treballar com a director de disseny d’una empresa immobiliària.
En cada capítol del llibre hi ha un punt crític, “no és només un llibre que parla de mi, sinó que és un llibre que fa crítica i reflexió”.
En el món del disseny industrial, els dissenyadors es dediquen a plantejar el parc artificial del món, com ara “com és la cadira on estàs asseguda ara, el micròfon, el rellotge, els fanals, els contenidors”. I és que qualsevol objecte del món ha estat dissenyat per un dissenyador industrial.
Mateo reconeix que és crític amb la IA. Si bé els dissenyadors fan servir tecnologia com les impressores 3D, el software, “el dissenyadors estem distants amb la IA perquè el disseny és una disciplina de caire intel·lectual, molt humana, i està enfrontada amb la IA”. En aquest sentit, Mateo es considera més aviat artesà, gent que madura les idees.
La del disseny industrial, és una feina creativa amb restriccions “perquè no dissenyem allò que ens ve de gust, sempre hi ha un encàrrec al darrere”. La creativitat s’enfoca en aconseguir crear allò que és difícil. “Com més barreres tens més creatiu has de ser per tenir la capacitat de sorprendre”.
Per Mateo, els inventors també estan allunyats del disseny. Per a un dissenyador, “l’estructura de l’objecte és funcional i comunicativa, en relació amb l’ésser humà”. Mateo no entén el disseny si darrere no hi ha una indústria o una acadèmia, així com també una base intel·lectual dels dissenyadors.
Un diseñador cualquiera és més que una biografia. Està escrit en clau de novel·la. S’hi repassa l’experiència de l’autor però també inclou un to de crítica. “Parla de com s’estructuren els estudis de disseny a Catalunya, parla de feina, d’amics, d’amor, parla de moltíssimes coses”.
El pròleg inclou textos de professors i companys de professió. En concret, n’hi ha tres: d’un empresari, d’un docent i d’un company de professió.
El llibre està maquetat pel dissenyador i il·lustrador Oriol Vidal, “que va ser soci meu durant molts anys i ara hem tingut el gust de col·laborar”.
Sobre la seva trajectòria, Mateo apunta que en 30 anys, “el disseny ha intentat, per adequar-se a la tecnologia i a la societat, evolucionar molt ràpidament”. Però Mateo reconeix que el ritme d’evolució de l’ésser humà és més lent que el que ens imaginem.
Actualment, Mateo està immers en el disseny d’una balança per a farmàcies, una aspiradora de cotxes, unes peses per a camions i uns equips de música. També segueix com a director de departament, “fent cadires i taules per a restauració”.
El llibre es pot aconseguir a la pàgina web de l’editorial ElPoblet. “Hi ha la versió en paper i la digital”. Ara comença la distribució en llibreries.