Muntadora castellarenca d’èxit , acaba de ser convidada a sumar-se a l’Acadèmia de Hollywood, la prestigiosa institució cinematogràfica que atorga els Oscar
· Com vas rebre la notícia de la teva entrada a la prestigiosa Acadèmia de Hollywood?
Jo ja era a París, treballant durament, quan va sorgir la notícia. Ho vaig saber perquè la gent de cinema em felicitava. Em van trucar de Catalunya Ràdio, etc. Poc després vaig rebre un correu electrònic de l’Acadèmia de Hollywood notificant-me que em convidaven a formar part de l’Acadèmia. Havia d’omplir una sèrie de dades, enviar foto, em donarien codi d’accés... finalment, ara ja puc dir que sóc acadèmica.
· Qui ha fet la selecció de totes les dones que heu entrat?
Hem entrat molta gent de cop i d’arreu del món. Dones, especialment. Crec que és una decisió de la nova direcció de l’Acadèmia. Al Festival de Cannes, després de la projecció de Dolor y Gloria de Pedro Almodóvar - pel·lícula on he fet de muntadora - a l’Hotel Marriott vaig coincidir amb el President de l’Acadèmia John Bailey, un director de fotografia, i amb la directora executiva, la Dawn Hudson. Amb ells hi havia també la Carol Littleton, una gran muntadora, que va ser muntadora d’ E.T. l’extraterrestre, per exemple, i que forma part de la comissió de muntatge. Potser no té res a veure amb el fet que m’hagin convidat a mi a l’Acadèmia, i aquest fet és només una anècdota...
· Com s’han valorat les diferents candidatures proposades?
En tot cas, des de la Presidència de l’Acadèmia ja fa temps que busquen que hi hagi més diversitat, inclusió i globalització. Per la llista que ha sorgit de nous convidats, veig que això és el que han fet. A la llista hi ha 842 nous membres. Entre les convidades a entrar hi ha Sylvie Imbert, María del Puy Alvarado, Irene Escolar, Cristina Huete, Núria González Blanco, Ana López-Puigcerver, Julia Juániz i Beatriz Sequeira.
· Com funciona, la tria?
la manera de convidar-nos és la següent: hi ha d’haver dues persones de cada espcialitat. En el meu cas, la de muntatge. Han de presentar la meva candidatura a altres que l’han d’aprovar. Saben que la Carol Littleton forma part de la comissió de muntatge. Per tant, és molt possible que ella hagi estat la persona que hagi suggerit el meu nom, però no ho sé del cert. El que diu l’escrit que m’han enviat és que em conviden a ser membre de l’Acadèmia per haver muntat The Man Who Killed Don Quixote, de Terry Gilliam, i Pain and Glory, de Pedro Almodóvar. Efectivament, han estat dues pel·lícules molt importants per a mi.
· Què t’aporta conèixer l’Acadèmia de Hollywood?
De moment no m’afecta massa, no he tingut temps encara per saber si m’aportarà alguna cosa més o no. Sé que tindré accés a veure un munt de pel·lícules per poder votar-les. I, en tot cas, m’esforçaré per veure les de millor pel·lícula estrangera, per si puc aportar coses i votar que es nomini la pel·lícula espanyola que seleccioni l’Acadèmia del Cinema Espanyol.
· Quina relació tindrà el fet de ser acadèmica amb la feina de muntadora?
No crec que el fet de ser acadèmica suposi tenir més ofertes de feina, no ho sé, ni que em faci canviar la meva manera d’enfrontar-me al meu ofici. A mi, personalment, m’agrada muntar a fora, sortir, conèixer directors nous, noves perspectives, diferents maneres d’afrontar el muntatge. Cada nou director és una possibilitat d’aprenentatge i conèixer altres cinematografies també. El que sí que vaig veure és que van estar a punt de no televisar el moment de l’entrega del millor muntatge a la cerimònia televisada als EEUU, però sembla que de moment han aconseguit aturar-ho.
· Professionalment, en quins projectes estàs treballant en aquests moments?
En aquest sentit, tinc un futur projecte a Belfast, amb una directora anglesa. Això m’ajuda a millorar. Ara mateix, sóc a París treballant i no estic molt atenta a altres temes...