Interpretarà obres representatives de la primera meitat del s.XVIII dels compositors Gluck, Haydn i Mozart
La segona producció de la Kamerata Castellar tindrà lloc aquest divendres i dissabte. Sota el paraigua ‘Les Fúries i les Muses’, l’orquestra se centra aquest cop en la primera part del classicisme. “A la primera producció, vam fer Schubert i Beethoven, que eren més de la part final del classicisme i inici del romanticisme”, apunta Carles Miró, director de la Kamerata Castellar.
En aquesta ocasió, les partitures tiren més enrere en el temps “i ens situem a la meitat del XVIII, amb obres que són molt representatives d’una època molt concreta”, afegeix Miró. Aquest moment és l’sturm und drang, un moviment preromàntic alemany que va ser revolucionari, en l’àmbit de la cultura. Els compositors triats són Gluck, Haydn i Mozart.
Aquest cop, els músics són 19, a més de Carles Miró com a director. Es torna a comptar, una vegada més, amb el concertino de Gerard Claret. La formació que presentarà la Kamerata “és la plantilla bàsica de corda, amb cinc violins primers, quatre segons, tres violes, dos violoncels i un contrabaix, i dos oboè i dues trompes”. Aquesta és la formació pròpiament clàssica, una agrupació que s’utilitza molt en la primera meitat del segle XVIII i que suposa una evolució de l’orquestra barroca, amb un suport harmònic més estable. “La corda ja estava molt treballada, i afegir vents, oboès i trompes, podia donar un caràcter molt més interessant a la música”, diu Miró.
De Gluck, se’n conserva un bon gruix de composicions. Gluck va escriure molta música, sobretot, centrada en l’àmbit de l’òpera. “És un compositor molt important del classicisme, tot i que fins als nostres dies no hagi arribat prou, sobretot, en la transformació cap a la òpera que coneixem ara”.
De Gluck, es podrà escoltar la Dansa de les Fúries d’Orfeu i Eurídice que el compositor va escriure inicialment pel seu ‘Don Joan’. Després, quan va escriure ‘Orfeo i Eurídice’ i la va voler estrenar a París, “en un principi no incorporava les danses que a París tan apreciades eren”. Aleshores, quan Gluck la va estrenar ho va fer recuperant la Dansa de les fúries, reescrivint-la i adaptant-la. “És una música molt expressiva, molt pragmàtica, molt revolucionària”, i té els elements més representatius de l’sturm und drang.
La Kamerata també interpretarà la Simfonia núm. 45 en fa# menor de Haydn, la que s’anomena ‘Simfonia dels adéus’. Haydn la va escriure quan estava a la cort, escrita i estrenada en un context molt concret, on molt probablement s’explotava els músics que hi treballaven ja que en aquell moment eren part de l’staff de la cort. “Alguna cosa s’havia de fer, i a la part final de la simfonia es representa una acció reivindicativa laboral que Haydn va saber musicar perfectament”, afirma Miró. Es tracta d’una obra de maduresa del compositor i és plena d’elements de l’sturm und drang.
L’orquestra de cambra finalitzarà el concert amb la Simfonia núm. 29 en La Major, de Mozart. En aquest cas, ens trobem amb un compositor encara molt jove, que escriu l’obra també en aquest moment cultural de canvi, en la transició cap a una època més humanista, “tot i que ells encara no ho denominaven com a tal”. En Mozart, l’sturm und drang és més subtil. “D’entrada, la simfonia és en el La Major, que amaga més aquesta força preromàntica però que té els elements i textures que el caracteritzen”, apunta Miró.
Assaig obert i concert
Divendres 17 es farà un assaig obert, a les 18 hores. No serà el moment d’escoltar tot el concert sencer però sí el d’apreciar els elements “del treball de l’orquestra al final del procés, es pot veure com l’orquestra s’atura, el per què les obres es fan de determinada manera”.
Dissabte 18, a les 18.30 hores, és prevista una xerrada divulgativa a la Sala d’Actes d’El Mirador a càrrec de Miquel Desclot. “Ell introduirà el context de l’ ‘sturm und drang’ i explicarà què és, què significa i què aporta al futur d’aquella època”.
Es tracta d’una xerrada interessant en el sentit que “quan t’expliquen com estan construïdes les coses és quan entens més bé l’obra i a l’hora d’escoltar-la gaudeixes molt més, ho veus representat plàsticament”. Els músics també ho gaudeixen, “perquè sabem que el públic està reconeixent elements que, sense el context, no reconeixeria”.
El concert serà a les 20 h. Les entrades ja estan pràcticament venudes i també ha funcionat molt bé la venda d’abonaments. Majoritàriament, “hem vist que ve gent de Castellar, però també gent de Sabadell, de Caldes, de Sentmenat, Sant Llorenç, Barcelona. Això és molt interessant, també”.
Assaig de la Kamerata Castellar sota la direcció de Carles Miró, aquest dimecres. || M. A.