IMG 5784_1440x961
Pintures murals de Fidel Trias i Pagès a la Capella del Santíssim Sacrament de l’església de Sant Feliu del Racó. || M. A.
19/07/2024 Cultura
La salvaguarda de la pintura mural

La restauració i conservació de les pintures murals de l’església de Sant Feliu realça l’obra de Fidel Trias i Pagès

Marina Antúnez

S’han restaurat les pintures murals de Fidel Trias i Pagès conservades a l’església de Sant Feliu del Racó. Els frescos estaven molt deteriorats i s’han unit esforços per posar-hi remei. El projecte, que ja ha finalitzat, ha tingut un cost de 75.000 euros, aprovat pel departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, que el subvenciona amb el 50%. El Bisbat de Terrassa i l’Ajuntament de Castellar hi participen amb un 25% cadascun.

 

Arcovaleno Restauro S.L. ha entomat el projecte de restauració, després d’haver guanyat el concurs de la Generalitat, formant un equip encapçalat per Aitana Valderrama, encarregada de direcció de l’equip de restauració de la intervenció a les pintures de Fidel Trias i Pagès. “Hem fet servir diverses tècniques, segons els diferents moments en què el pintor va fer les pintures”. El pintor sabadellenc va pintar els murals en diverses etapes, durant 11 anys. Del 1953 al 1956 va pintar les pintures murals que decoren la Capella del Santíssim Sagrament; el 1963 va fer les pintures murals que decoren l’Altar Major, i l’any 1964 va pintar les que decoren la zona d’accés a la Capella del Santíssim.

 

Ara, l’equip de restauració ha identificat les patologies que presentaven les pintures per valorar-ne el grau d’afectació en el conjunt i restaurar-les. “Estaven molt malmeses, tant per filtracions d’aigua com per la capil·laritat del subsol, a més de la presència de diverses esquerdes estructurals de moviment”, diu Valderrama. Les pintures, tot i ser dins l’església, són vulnerables a les condicions ambientals de la seva ubicació. A més, Trias i Pagès va utilitzar la tècnica del tremp, “que és molt delicada”. De fet, en el seu moment,  “el mateix pintor ja va intentar fer una fixació amb una resina vinílica perquè duressin més, ja va detectar alteracions”.

 

Per revertir tot això, al mes d’abril es va iniciar el procés de conservació i restauració de les pintures de Trias i Pagès. Primer, se’n van identificar les alteracions, es va fer un reportatge fotogràfic per deixar constància de les patologies detectades, es van cartografiar les alteracions i es van fer estudis analítics dels materials. “Vam veure que el pintor havia fet retocs amb tècnica acrílica, que era una pintura més moderna, perquè se li disgregava la pintura al tremp”. Es va procedir a fer neteja de les pintures en sec, per eliminar sediments, i química, per eliminar la brutícia més adherida. “Vam palpar i netejar per saber com està la pintura en cada punt”, apunta Valderrama.

 

A continuació, es van eliminar les eflorescències salines i els dessalats puntuals, amb eliminació mecànica i dessalats. Després, es van fixar les pintures amb productes adhesius per evitar-ne el despreniment; “això es fa per vaporització, per cohesionar la pintura i recol·locar-la”

 

Es van consolidar els estrats amb diverses actuacions, en funció de la profunditat de les fissures. “Hem estucat esquerdes amb morters tradicionals, a base de calç o guix, i hem fet retocs cromàtics amb tècniques aquoses”. A més, també han restaurat la pintura de pa d'or i pa de plata que Trias va utilitzar en algunes representacions. "Segons la importància d'aquestes, va utilitzar el pa d'or o bé pa de plata pintat daurat a sobre"

 

 

L'equip de restauració, fent retocs cromàtics a les pintures de Fidel Trias i Pagès. || M. A.L'equip de restauració, fent retocs cromàtics a les pintures de Fidel Trias i Pagès. || M. A.

 

Obertura d'orificis per a la consolidació dels suports. || A. RestauroObertura d'orificis per a la consolidació dels suports. || A. Restauro

 

 

L’origen dels murals

 

Cap als anys cinquanta, i gràcies a una generosa iniciativa, Fidel Trias i Pagès, un notable artista sabadellenc, va començar a decorar amb unes pintures murals l’església de Sant Feliu del Racó. Trias hi va aportar una força d’una gran sinceritat humana i artística, i va voler comunicar amb un llenguatge propi el seu concepte de religiositat i de bellesa. “Són personatges de grans dimensions, que tens molt properes perquè t’embolcallen”, afegeix Valderrama. Com a dada curiosa, en dues de les pintures laterals hi ha representada la seva dona i, en una d’elles, també un bebè, que és la filla del pintor. 

 

Detall de la pintura de Fidel Trias i Pagès, on s'aprecia la cara d'un nadó (la seva filla) i de la seva dona. || M. AntúnezDetall de la pintura de Fidel Trias i Pagès, on s'aprecia la cara d'un nadó (la seva filla) i de la seva dona. || M. Antúnez

 

 

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris