audicions intimes_1440x961
Metropolitan Union Barbershop Quartet a les Audicions Íntimes de L'Aula - R.G.
07/03/2025 Cultura
Quan la música s'aprèn a la barberia

Els Metropolitan Union Barbershop Quartet van actuar en el cicle d'Audicions Íntimes de L'Aula

Rocío Gómez

El cicle d'Audicions Íntimes que organitza L'Aula a l'Auditori va comptar dijous passat amb l'actuació dels Metropolitan Union Barbershop Quartet. El grup acumula diversos guardons com la medalla d'or i el títol de campions d'Espanya de la Barbershop Convention, el títol de campions internacionals a la convenció Harmonía 2024, amb la puntuació més alta mai aconseguida. Per acompanyar el quartet també va pujar dalt de l'escenari de la sala gran d'El Mirador el divulgador musical Xavier Chavarria Talarn, per comandar la conversa oberta entre el públic i els músics, i dinamitzar l'experiència artística. 

 

El presentador va explicar que els Metropolitan són com "una orquestra de veus", amb una potència i afinació pròpies d'un rellotge suís, tot mantenint sempre l'equilibri, perquè "si falla una veu, tot cau com un castell de cartes". De fet, cada membre del quartet té un rol molt definit. El lead - en aquest cas Martí Doñate - lidera l'equip amb la melodia principal, "la melodia que t'emportes a casa quan surts del concert", va dir Joan Mas, que és el baríton. El seu paper en el quartet és omplir els forats entre les harmonies, com el ciment invisible que sosté la casa. "El lead i el baix - Germán de la Riva - construeixen les bases del castell, la melodia i el fonament harmònic amb una 5a i una 8a", va afegir Mas. I el tenor - Daniel Morales - és qui corona el castell, l'enxaneta, amb els ornaments que vestiran i multiplicaran la bellesa d'un acord. 

 

La música Barbershop "que és un estil i no un gènere", tal com va subratllar el presentador, va néixer a les barberies americanes a principis del segle passat. "A les barberies abans no només es tallaven els cabells sinó que s'aprenia música, matemàtiques, et treien un queixal o es feien sagnies. A més, originàriament els barbers eren nòmades i per això coneixien melodies de molts llocs diferents", va apuntar el baríton. Tot i que l'estil Barbershop es va popularitzar en anglès, s'està promovent una nova corrent que aposta per adaptar cançons en altres idiomes o compondre'n de noves, seguint les pautes i la normativa oficial d'aquest estil, per no perdre aquesta riquesa fonètica que ofereixen altres llengües. A més, el quartet va constatar que les composicions, les harmonies i la filosofia del Barbershop connecta, sense tenir res en comú, amb els Cors de Clavé. "Són moviments en paral·lel, amb una funció social, que van sorgir en la mateixa època, però aquí, en comptes d'aprendre cançons a la barberia anaven als ateneus o els centres culturals", va dir Mas.

 

Finalment, els Metropolitan van presentar a l'Auditori algunes cançons del seu nou projecte discogràfic Barbarismes que precisament inclourà cançons barbershop en català. Per exemple, el Virolailo i l'adaptació de la cançó tradicional catalana Els Tres Tambors. El repertori de les Audicions també va fer un viatge per estàndards de jazz com Sing, sing, sing, la conegudíssima Mr. Sandman, una versió de Paul Simon d'American Tune, Sweet and lovely, Go the Distance de la pel·lícula Hércules de Disney o la bellíssima composició Smile de Charles Chaplin.

 

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris