Albert Bello & Oriol Saña Quartet (Eivissa)_1440x961
Albert Bello & Oriol Saña Quartet inicien les Audicions Íntimes d’aquesta temporada a Castellar. ||  CEDIDA
06/11/2024 Cultura
Jazz europeu a les Audicions Íntimes

Albert Bello & Oriol Saña Quartet actuaran dijous 7 a l’Auditori Municipal

Marina Antúnez

L’Aula d’Extensió Universitària per a Gent Gran ha programat un nou concert del cicle Audicions Íntimes, per dijous 7 de novembre, a les 18 hores, a l’Auditori  Municipal. En aquesta ocasió, s’ha convidat Albert Bello & Oriol Saña Quartet. Ells són Albert Bello, guitarra solista; Oriol Saña, violí; Quim Martínez, guitarra rítmica, i Joan Motera, contrabaix.

 

Aquest quartet s’inspira en la sonoritat del Quintet del Hot Club de França, un referent ineludible que va revolucionar la ciutat de París i el jazz europeu durant la segona meitat de la dècada dels anys 30 i 40.  Aquesta revolució consistia en fer jazz només amb instruments de corda. Als Estats Units, en canvi, la bateria i els instruments de vent eren protagonistes.

 

En aquest sentit, el quartet oferirà un repertori que es distancia del jazz americà i que recupera l’essència del jazz fet a Europa, el jazz manouche, un estil musical que va néixer a la primera meitat del segle passat gràcies al guitarrista Django Reinhadt i que s’ha convertit en la música identitària dels manouche, una tribu gitana a la qual pertanyia.

 

És un estil que també s’ha denominat gipsy jazz o jazz a la française, i és el primer estil de jazz purament europeu i amb característiques pròpies que el diferencien del jazz nord-americà.

 

Els músics que visiten Castellar en aquesta ocasió faran un breu recorregut per algunes músiques que formen part de la història de l’estil jazz manouche i, en particular, de la història més propera. A l’inici, es presentarà la música que Django Reinhardt va interpretar i que defineix l’estil, que són cançons tradicionals Rom, els vals-musette, la chanson française i les improvisacions i composicions de l’estil.

 

A continuació, s’interpretaran temes de la nostra història i la nostra música. I, finalment, es recuperaran les cançons que sonaven a la Barcelona de principis de segle XX, un repertori tan  significatiu que forma part de la nostra història musical.

 

Les Audicions Íntimes són un format creat i presentat per Xavier Chavarria Talarn, un professional llicenciat en Filologia Catalana, història i Ciències de la Música i Màster en Musicologia per la UAB. Va cursar els estudis musicals al Conservatori de Barcelona i a Anglaterra.

 

És realitzador, guionista i locutor a l’emissora Catalunya Música i durant nou temporades va ser guionista i presentador del programa Clàssica de Televisió de Catalunya.

 

És crític musical i col·laborador habitual a la Revista Musical Catalana i a Serra d’Or i és autor dels llibres Vint històries musicals i Música, Noucentisme, Barcelona, editats pel Museu d’Història de Barcelona.

 

Imparteix conferències i seminaris d’història de la música per a diverses entitats d’arreu de Catalunya i de l’Estat i és professor als cursos de Màster i Postgrau en diverses universitats catalanes i a l’ESMUC.

 

 

Característiques dels concerts

 

Són concerts de música de cambra protagonitzats per músics professionals i experimentats, amb una gran capacitat comunicativa. Presenten propostes en un format original i innovador, que permet gaudir de la música d’una manera propera i intensa.

 

El repertori escollit en cada ocasió és molt variat, amb petites incursions a totes les èpoques, per mostrar les peces rellevants, on cada obra té un significat especial per al músic que la interpreta i comparteix amb l’audiència.

 

Chavarria, l’amfitrió de les sessions, fa de nexe entre músics i públic a través d’unes presentacions àgils i amenes que faciliten la comprensió i el gaudi de tot el que s’interpreta i s’escolta a les Audicions Íntimes.

 

També s’inclouen explicacions dels intèrprets, que comparteixen amb els assistents la seva experiència personal de la música, les intimitats de la interpretació i els secrets de les obres que toquen.

 

A més, el públic pot fer preguntes i establir un diàleg amb els músics, compartint les sensacions i emocions que els ha desvetllat la música que han  sentit. Es tracta, doncs, d’una oportunitat singular i molt enriquidora d’apropar-se a la música.

 

El fet que les Audicions Íntimes proposin aquest format original, desmarcat del tipus de concerts amb públic més nombroses, les fan atractives i faciliten la relació entre assistència i músics, en un diàleg distès i prou íntim.  

Comparteix
M'agrada
Comentaris