ssiff45654 Soy Nevenka   I´m Nevenka scaled_1440x961
Urko Olazábal (actor que interpreta el paper d’alcalde) i Mireia Oriol, en el paper de Nevenka Fernández, a ‘Yo soy Nevenka’. || CEDIDA
14/02/2025 Cultura
El BRAM! projecta ‘Soy Nevenka’

L’actor Urko Olazábal, convidat per presentar la pel·lícula, aquest dissabte

Marina Antúnez

Una altra de les pel·lícules programades al 17è BRAM! és Yo soy Nevenka, d’Icíar Bollaín, que es podrà veure dissabte, a les 21 h, a l’Auditori Municipal. La pel·lícula recupera els fets ocorreguts l’any 2000, quan la regidora d’Hisenda de l’Ajuntament de Ponferrada, Nevenka Fernández, pateix una persecució sentimental i professional per part de l’alcalde, Ismael Álvarez, un home acostumat a desenvolupar-se amb impunitat. Decideix denunciar-lo, tot i que el seu entorn ni la societat de Ponferrada li dona suport. Els mitjans la sotmeten a un judici públic.

 

“Primer vaig fer un càsting i vaig buscar informació sobre aquest senyor, perquè jo tenia 20 anys quan va passar i sí que recordava l’orgia mediàtica però no recordava de l’alcalde”, diu l’actor Urko Olazábal, que fa el paper de l’alcalde a la pel·lícula. Quan es va acostar al cas a partir del documental de Maribel Sánchez sobre Nevenka Fernández “em vaig quedar horroritzat, tant, que vaig plorar”.

 

Per enfrontar-se al personatge, va haver de negar l’empatia cap a la víctima “i em vaig adonar de l’horror que seria treballar en aquest terreny emocional”. I és que un actor sap al què s’enfronta però “quan arribes a casa i no pots apagar el personatge, penses en la responsabilitat moral que hauria de tenir aquest senyor per no haver demanat perdó”.

 

Després, l’actor es mira al mirall i pensa: “Jo també tinc una mica de tot això, l’herència masclista la tinc a dins, com un munt d’homes”. En aquest sentit, els comportaments masclistes que veiem en el personatge de la pel·lícula són molt similars a d’altres perfils, “són narcisistes i manipuladors i per interpretar-los has de posar-te les seves ulleres”.

 

Sota la direcció d’Icíar Bollaín, s’ha creat un personatge molt més universal, “no pas una còpia, perquè fos reconeixible per tothom, homes que han fet mal a les dones”.

 

Olazábal reconeix que, el d’Ismael Álvarez, “és un dels papers més difícils que he hagut de fer, i tant, i m’he fet més sensible amb aquest tema”. A l’instagram hi ha moltes dones que denuncien.  “I els qui més violència han fet són familiars, professors, és esgarrifós”. Tot i que hi ha hagut evolució de la percepció que tenim de l’assetjament, els assetjadors saben com aconseguir entrar, maltractar i crear llum de gas. Les noies que optaven al paper de Nevenka “tenien un filtre cap a l’assetjament, les dones d’ara han après a defensar-se d’aquest tipus d’atacs; la idea  de la pel·lícula era que elles havien de veure el personatge d’una dona de 24 anys però de l’any 2000”. “Han canviat les coses i tenim filtres però no estan fora de perill”.

 

Molts veuran la pel·lícula i es trobaran amb una realitat incòmoda. Encara avui, molts no es creuen a la víctima i, tot i que sembli que se’n parla molt, ho hem vist amb casos com el d’Elisa Mouliaá, “que encara hi ha gent que no la creu; La víctima se sent desorientada, avergonyida, i empesa a agradar l’assetjador i sorprèn que hi hagi dones que no tinguin aquesta sororitat”.

 

Amb Bollaín, Olazábal va aconseguir el Premi Goya amb Maixabel. “És una dona molt intel·ligent i sempre n’aprenc, és una enciclopèdia. Jo soc professor i em serveix; Com a actor, em treu de la meva zona de confort, m’ensenya camins on jo m’enriqueixo com a artista”.

 

Entrevista a Urko Olazábal a Ràdio Castellar:
 

Àudio
Comparteix
M'agrada
Comentaris