08 jornades educació 2_1440x961
Un moment de la taula rodona de les 6es Jornades d’Infància i Adolescència a El Mirador.  || C.DÍAZ
12/02/2025 Actualitat
Quan l’aula esdevé un nou espai segur i de confiança

L’educació sexual ha centrat les 6es Jornades d’Infància i Adolescència de Castellar que ha acollit aquest dimecres la Sala d'Actes d'El Mirador

Rocío Gómez

Èxit de participació en les 6es Jornades d’Infància i Adolescència que s'han celebrat aquest dimecres a la Sala d’Actes d’El Mirador. Una jornada molt intensa, des de primera hora del matí, que enguany s'ha dedicat a reivindicar la importància de l’educació sexual durant la infància i l’adolescència. La proposta, organitzada per l’Ajuntament, ha comptat amb la col·laboració de l’Institut Català de la Salut, TEB Vallès i l’IE Mas Rampinyo.


Així, al centre de la jornada s'ha programat una taula rodona en què s'han presentat propostes com el projecte Salut i Escola de Castellar del Vallès, amb Dolors Alcaraz i Eva Royo, infermeres de pediatria del CAP de Castellar i referents del programa. “És un programa pioner a Castellar que es duu a terme des de 2005 a tots els centres educatius de secundària”, explica Alcaraz. “Un sanitari es desplaça als centres per oferir un espai on els alumnes puguin consultar qualsevol dubte que tinguin sobre sexualitat, salut emocional, alimentació, consum de substàncies o altres temes que els preocupin. És un espai segur, de confiança”, afegeix. Des de Salut i Escola també ofereixen tallers, per exemple, en l’àmbit de la menstruació. “Treballem de manera coordinada amb altres departaments, entitats i centres educatius per planificar activitats de promoció i prevenció  que arribin als infants. Si detectem qualsevol senyal d’alarma, derivem al professional que sigui necessari”, remarca Alcaraz. Des del CAP han concretat que l’any passat es van fer 260 consultes a Salut i Escola, 27 de les quals van acabar amb derivacions a altres professionals.


D’altra banda, la metgessa Laura Clotet ha incidit en l’acompanyament de les persones trans i el seu entorn més proper des de l’àmbit de la salut. Clotet és metgessa de l’equip de referents de Trànsit Sabadell de l’Institut Català de la Salut. El projecte va néixer el 2012, però no va arribar a Sabadell fins al 2022, al CAP Sant Fèlix, que és el centre de referència per a Castellar. Es tracta d’un servei d’atenció multidisciplinar a les persones trans per part de la sanitat pública.

 

Quant a l’acompanyament d’infants i adolescents trans, Clotet recorda que és indispensable “el respecte a l’autonomia del que ells et diuen que són, i entendre que de vegades és una exploració o pot ser una cosa més identitària”. La metgessa subratlla que “cada persona té el seu camí, el seu trànsit, el seu ritme. Acompanyar no és ni empènyer ni arrossegar. Hem d’aconseguir estar al costat d’aquella persona en les incerteses, des de la calma, i acompanyar en tots els àmbits”. “No es pot fer la transició d’una persona si no és una transició familiar i del seu entorn”, assevera Clotet.


Al seu torn, el psicopedagog del centre ocupacional TEB Castellar, Marc Muñoz, ha aportat la perspectiva de la diversitat funcional en l’àmbit de l’educació sexual, dels drets sexuals d’aquest col·lectiu, sovint invisibilitzats i silenciats. “Hi ha la tendència al paternalisme per part de les famílies, perquè pensen que no estan preparats per gestionar les seves emocions o les seves relacions. Són els eterns infants. Se’ls ha infantilitzat i se’ls sobreprotegeix”, lamenta el psicopedagog. Muñoz explica que encara han de lluitar contra l’estigma, i que cal fomentar la seva autonomia, espais on poder-se expressar  i també oferir-los formació i eines en l’àmbit de l’educació sexual. “Això els ajudarà a detectar si estan patint una situació d’abús, però també a prevenir conductes que puguin ser violentes per a una altra persona”.


La presentació del programa sexoafectiu de l’IE Mas Rampinyo de Montcada i Reixac ha posat punt i final a la taula rodona. Tal com ha explicat la coordinadora de coeducació, convivència i benestar de l’institut, Anna Gómez, el projecte es planteja “d’una manera vivencial, perquè l’alumnat es pugui sentir protagonista”. Un exemple és el Punt Més que Lila on els alumnes decideixen quin tipus d'actuacions de sensibilització es duen a terme al centre.

 

DIÀLEG PER TRENCAR AMB ELS TABÚS
A més de la taula-rodona, la psicòloga i sexòloga Elena Crespi, va oferir la conferència Educació sexual: en quina situació ens trobem i quins reptes tenim?. En aquesta línia, la psicòloga Sílvia Catalán va comandar la xerrada Inquietuds sexuals en l’adolescència. Catalán va posar damunt la taula els dubtes més habituals dels adolescents sobre les relacions sexoafectives, preguntes que ha copsat en els seus tallers als centres escolars.

Finalment, la ginecòloga, sexòloga i llicenciada en dret, Raquel Tulleuda, va cloure les jornades amb la conferència L’impacte de la pornografia en la infància i l’adolescència, per abordar la gestió del risc d’accedir a aquest tipus de contingut quan els infants no tenen prou maduresa per entendre i contextualitzar aquest material audiovisual.

Comparteix
M'agrada
Comentaris