Les opcions preveuen un traçat amb parts soterrades i en superfície
Després que el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, anunciés que les propostes de traçat de la Ronda Nord s’havien d’ajustar als 200 milions d’euros que el govern de l’Estat va traspassar a la Generalitat perquè planifiqués i executés l’obra, els dos ajuntaments de les dues cocapitals vallesanes s’han afanyat a redimensionar les seves propostes per ajustar-se al pressupost.
En aquest sentit, Terrassa proposa una Ronda Nord que comenci en trinxera al Pla del Bon Aire i que continuï cap a Sabadell en un format parcialment soterrat, amb quatre grans túnels i quatre viaductes per preservar Ca l’Arnella.
Sabadell manté que la carretera entri a Sabadell pel Parc Agrari i des d’allà es dirigeixi fins a la Ronda Oest, on hi haurà un enllaç. La infraestructura viària continuaria per sota l’avinguda de les Palmeres i acabaria en una rotonda a la carretera de Prats que serviria per donar accés als veïns de Castellar. Així, la Ronda Nord al seu pas per Sabadell anirà un 67% soterrada –no al 100%, com es preveia inicialment– i es construiria entre pantalles, seguint un model similar al del túnel de les Glòries de Barcelona.
El consistori de Sabadell proposa construir un túnel per sota del rodal d’1,2 quilòmetres per salvar els camins existents i un altre d’1 quilòmetre a l’avinguda de les Palmeres fins a arribar a Can Deu. La carretera sortirà en superfície després del camp de futbol de la UE Planadeu Roureda fins a enllaçar amb la rotonda de la carretera de Prats. “Per a nosaltres, la proposta de Sabadell és una proposta vàlida que evita i minimitza l’impacte sobre el medi ambient i el barri de Can Deu de Sabadell, tenint en compte que el traçat que passa per l’avinguda de les Palmeres es fa de manera soterrada”, ha assegurat el regidor de Mobilitat de Castellar, Aleix Canalís.
En aquest sentit, la Ronda Nord “és un projecte vital per al seu teixit econòmic i per a la vida de molts castellarencs que han de creuar Sabadell i, per tant, és una de les opcions que veiem amb bons ulls, i esperem que la Generalitat aviat pugui començar a licitar i a fer tots els estudis pertinents i que pugui ser una realitat”.
La nova carretera tindrà dos carrils per sentit en tot el recorregut. A més, l’Ajuntament de Sabadell proposa una ampliació a dos carrils de circulació per cada sentit i un carril bici a la carretera de Castellar, a l’altura del pont de la B-124. Respecte a l’ampliació de la B-124, Canalís ha precisat que “és un projecte desvinculat de la Ronda Nord de Sabadell que la Generalitat fa temps que està treballant i que seria bo per a Castellar perquè ens donaria un marge de connectivitat amb Sabadell sobretot perquè podríem millorar les freqüències del transport públic amb un corredor BRCAT”.
Els treballs començaran amb la redacció d’un estudi informatiu amb el corresponent estudi ambiental per part de la Generalitat. Una vegada s’hagi aprovat l’estudi informatiu, es redactarà el projecte constructiu i es licitarà el projecte. La Generalitat serà l’encarregada de redactar els projectes necessaris i executar les obres, mentre que el ministeri hi aportarà els fons necessaris. “Una construcció d’obra pública d’aquestes característiques, tota la tramitació administrativa i l’execució de les obres pot ser que sigui a un horitzó de 10 anys, però també és cert que si en algun moment de la història s’ha estat més a prop d’aquesta fita, la d’aconseguir una connexió directa a la C-58, és ara”, conclou Canalís.