El ministre de Transports ha fet l'anunci en l'obertura del tram de la B-40 entre Olesa i Viladecavalls
El ministre de Transport Óscar Puente ha anunciat un acord amb el Govern de la Generalitat per a la construcció de la Ronda Nord entre Sabadell i Terrassa amb un enllaç per a Castellar. Ho ha dit aquest divendres durant la inauguració del nou tram de la B-40 entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls acompanyat del delegat del Govern central, Carlos Prieto. Tot i això, les dues administracions encara no han trobat l’acord sobre la principal discrepància que hi ha ara sobre la taula: la capacitat d’aquesta futura carretera. Puente ha explicat, però, que després de l’acord ja es pot iniciar la tramitació del conveni, tot i que ha evitat donar un termini sobre quan podrà ser realitat aquesta obra. Ha dit que el conveni preveu les mateixes condicions que el protocol signat l’estiu passat i s’hi ha referit explícitament: “El protocol que es va signar aquest estiu diu que el ministeri aportarà 200 milions d'euros i la Generalitat redactarà els estudis i projectes integrant el consens polític expressat pels municipis afectats”. Puente ho té clar: “El més destacable és que el diàleg entre ambdues administracions servirà per respondre a una necessitat urgent expressada per Castellar, Sabadell i Terrassa. Per això serveix la política, per oferir solucions. I si ajudem el govern de la Generalitat a complir els seus acords pressupostaris amb altres partits, de bon grat ens oferim a col·laborar perquè Catalunya deixi de perdre oportunitats”.
El ministre, que porta pocs mesos en el càrrec, també ha explicat que el traçat “es farà en la fase de definició del projecte, i el ministeri haurà de donar el seu vistiplau perquè és qui l'aprova”. “Nosaltres creiem, i es veu clarament, que estem parlant de la continuació d'una infraestructura, la B-40, que requereix una capacitat que no proporcionaria una ronda urbana. Tractarem de trobar una solució que pugui ser satisfactòria per a totes les parts, però partint d'una premissa que nosaltres tenim clara: la definició del traçat d'aquesta infraestructura i la seva capacitat responen a la naturalesa mateixa de la infraestructura, que no té una naturalesa de caràcter urbà, és diferent”, ha dit. Aquesta opinió contrasta, però, amb la que en diverses ocasions s’ha expressat des de la conselleria de Territori: d’entrada, el govern català considera que la B-40 acaba a Terrassa i el tram amb Sabadell es defineix com a Ronda Nord. A més, tampoc veuen amb bons ulls que sigui una via d’alta capacitat.
L’obertura al trànsit del tram de la B-40 entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls posa punt i final a una obra que ha viscut tot tipus de vicissituds, com estar aturada gairebé un lustre quan tot just arrencava (entre 2010 i 2015). Després de més de 15 anys ja s’ha fet realitat un tram de 6,2 quilòmetres amb un cost final de 293 milions