La regidora d’Economia i Primera tinent d’alcalde, Yolanda Rivera, va presentar dimarts passat en audiència pública la proposta de pressupostos municipals de l’equip de govern per al 2025 que portaran a aprovació al ple del 15 d’octubre. Es tracta de la proposta més elevada de la història de Castellar: 38,6 milions que inclouen els tres grans projectes d’aquest mandat
· El del 2025 serà el pressupost amb l’import més elevat de la història, per què?
Aquests són uns pressupostos que permeten posar en marxa els grans projectes de mandat sense comprometre els programes socials ni el manteniment de l’espai públic. És important recordar que alguns projectes d’aquest mandat que creiem que són importants ja els portàvem en el nostre programa electoral des de fa uns anys i es van haver de paralitzar per causa de la pandèmia. Tots recordem què va passar: que vam haver d’aparcar aquests projectes per fer front a l’emergència i a les noves necessitats. Però també vam decidir ser molt prudents per veure què passava amb el tema econòmic en els següents anys. Ara estem en disposició de poder afrontar aquestes grans inversions en aquest pressupost. I per això diem que són els grans projectes de mandat. En concret, són la piscina descoberta que s’ha de licitar; l’habitatge assequible perquè començarem les obres d’urbanització dels terrenys de la Playtex en breu i està apunt de sortir el projecte i la licitació; també, per fi es desencalla, i esperem que de forma definitiva, el projecte d’ampliació de l’institut escola Sant Esteve; i, finalment, també farem la millora de l’Emili Carles-Tolrà, que és una escola centenària i que també entenem que és un projecte de mandat donar solució a les mancances que té aquesta equipament educatiu.
· Hi ha altres inversions destacables?
També és important destacar una inversió com la remodelació de la Ludoteca, que és un espai que es fa servir molt i molt intensament per als infants de Castellar i requereix una posada al dia. El pressupost recull també les inversions en contenidors tancats gràcies a una subvenció que hem aconseguit com un primer pas mentre definim quin serà el proper model de gestió i recollida de residus... En fi, tenim a més propostes d’inversió de millores en connexions d’aigua i clavegueram fruit de tota la proposta que es va fer d’estalvi de l’aigua que hem aplicat per la sequera...
· Aquest pressupost incorpora demanar un prèstec de 3,5 milions per afrontar inversions. Per què?
Hi ha diversos motius: el primer és que la situació de l’Ajuntament ho permet. Jo crec que és important posar en valor que tenim uns indicadors d’estalvi net i un període de pagament a proveïdors que ens permet que puguem demanar aquest préstec. A més, el nivell d’endeutament de l’Ajuntament és molt petit, ara mateix estem amb un endeutament que no arriba a un milió i mig d’euros. Per tant, per un pressupost com el que tenim nosaltres o per un municipi de 25.000 habitants és irrisori. Tampoc crec que sigui una cosa desitjable estar en un endeutament zero i com he explicat en l’audiència pública de pressupostos ha d’haver certa coherència entre el bé a finançar i el termini de finançament: he posat l’exemple que a ningú se li passa pel cap finançar un habitatge a 2 anys ni un cotxe a 40 anys. Ha d’haver-hi certa coherència i és principi de coherència econòmica ajustar el finançament. Per què? Perquè un bé que es farà servir en generacions futures té sentit que també ho paguin aquestes generacions futures. Per tant, per coherència en el tipus d’inversió, per situació del finançament i perquè malgrat que incrementem el préstec estem molt per sota de la mitjana catalana de l’endeutament dels Ajuntaments i molt per sota dels màxims legals hem considerat oportú aquest any fer aquest pas.
· Parlem de taxes, impostos i fiscalitat. Quina és la seva proposta d’ordenances per al 2025?
La línia genèrica és mantenir l’equilibri entre els ingressos corrents i les despeses corrents. Hem de mantenir l’equilibri entre els ingressos que recaptem nosaltres amb els nostres propis recursos, que siguin suficients per pagar les despeses corrents, que són les de manteniment, de funcionament i del dia a dia de l’Ajuntament. La majoria d’aquestes despeses estan indexades a l’IPC i per tant si volem mantenir aquest equilibri i continuar amb l’estabilitat econòmica que tenim ens veiem obligats a que creixin els ingressos en la mateixa proporció que les despeses. Per tant aquesta serà la tònica general que es preveu sigui un IPC del 3% amb alguna petita excepció. Per un altra banda, tenim la taxa de residus que, com la majoria de persones saben, hi ha una llei que obliga a cobrir el 100% del cost amb el que recaptem i per tant hem de tendir cap a aquest horitzó de cobertura total. Hi ha altres ajuntaments que han optat per fer una segona taxa, no és el nostre cas. De moment, nosaltres continuarem amb una única taxa i el que sí ens hem marcat és arribar a final del mandat a aquesta cobertura del 100%. Per tant, el biaix que tenim està entre un 15% i un 17% i ho ajustarem en tres vegades: 2025, 2026 i 2027 sempre afegim el cost de l’IPC que si no no ens atraparíem mai el 100% del cost.