Una enquesta de la Diputació assenyala que el 85% dels vilatans se sent molt o bastant satisfet del municipi. El principal motiu de preocupació és la manca de vies de comunicació. La gestió municipal obté un 6,7 sobre 10 punts, de les més altes de la comarca
La Diputació de Barcelona publica aquests dies l’anomenat Dibaròmetre, una sèrie d’enquestes fetes als municipis de la província que copsen la percepció de la ciutadania vers la seva població així com els serveis que ofereix l’Ajuntament recollint la informació més rellevant. En el cas de Castellar del Vallès, els resultats que mostra l’enquesta ofereixen una foto fixa majoritàriament satisfactòria tant de la imatge com de la gestió del municipi. Així ho demostra el fet que el 85% dels enquestats afirma sentir-se molt o bastant satisfet de viure a Castellar (51% i 34% respectivament) front el 5% que diu sentir-se poc o gens satisfet. De fet, el nivell de satisfacció dels castellarencs vers el seu municipi està bastant per sobre de la mitjana comarcal i provincial.
Per edats, els més satisfets amb la població són els majors de 65 anys –un 67% diu sentir-se molt satisfet-, mentre els menys satisfets són els joves entre 18 i 24 anys –el 9% manifesta estar poc o gens satisfet-.
Sobre l’evolució del municipi, la població en general també considera que el municipi ha millorat força en el darrer any (el 49% pensa que ha millorat front el 22,8% que pensa que ha empitjorat i el 25% que pensa que està igual). La comparativa amb la comarca (36%) i la província (34%) també mostra que els indicadors castellarencs estan bastant per sobre. Són els joves, en aquest cas, els que opinen de forma més majoritària que el municipi ha millorat en el darrer any (70%), mentre la franja de 45 a 54 anys són els que tenen una visió no tan optimista (només el 31% dels enquestes d’aquesta edat pensen que Castellar ha millorat en el darrer any).
Les comunicacions, principal problema
La mobilitat i les qüestions relacionades amb la via pública són els temes que els veïns i veïnes que han estat enquestats identifiquen com a principals problemes. En concret, i en un lloc molt destacat, el problema més greu són les comunicacions amb altres municipis, en segon lloc, el transport públic, en tercer, l’aparcament, seguit de la circulació/trànsit. El manteniment de carrers està en cinquena posició però ja a més distància. Aquesta foto fixa de les preocupacions dels castellarencs també dona coherència a les principals accions que els enquestats farien si fossin alcaldes. Millorar la mobilitat al municipi, millorar les comunicacions i millorar el transport públic són les primeres accions que consideren prioritàries, seguides del manteniment de la via pública i la millora de la gestió municipal. De fet, una enquesta similar feta fa 10 anys també assenyalava la manca de comunicacions com a problema que més preocupa els castellarencs aleshores.
En referència a la mobilitat, l’enquesta assenyala que el 76,1% dels castellarencs es desplaça habitualment a peu dins del municipi, un percentatge superior tant a la mitjana provincial (57%), com comarcal (52,4%). El cotxe és el segon mitjà de transport dins de la vila (16,8%) i a molta distància el transport públic (3,6%) i la bicicleta (1,7%).
Gestió
L’enquesta també es centra en la valoració de la gestió municipal. En una escala de 0 a 10 punts, la gestió municipal de l’Ajuntament obté una mitjana de 6,6 punts. Aquesta dada també està per sobre de la província (és de 6 punts) i la comarca (6,2). Per sexes, són les dones qui atorguen una millor valoració (6,9) que els homes (6,3). Curiosament, per edats la franja de 18 a 24 anys i els majors de 65 anys coincideixen a atorgar la valoració més positiva (7,1 punts). En tots els trams d’edat no baixa del 6,2, la puntuació més baixa que atorguen les persones d’entre 45 i 54 anys. Al Vallès Occidental, per municipis, la gestió municipal més ben valorada és la de Palau-solità i Plegamans (7,2), seguida de Rubí i Sant Quirze (6,7) i Castellar (l’esmentat 6,6). Les capitals comarcals Sabadell i Terrassa obtenen la mateixa puntuació: 6,3 punts. Fa tot juts 10 anys, la mateixa enquesta de satisfacció feta per la Diputació permet comparar aquests resultats on es mostra que la gestió municipal ara està més ben valorada. L’any 2012 els enquestats atorgaven a la gestió una nota mitjana de 6,3 punts.
Gràfica que mostra els indicadors dels principals problemes que identifiquen els enquestats a Castellar del Vallès
Puntuacions
A l’hora de puntuar les principals qüestions de la gestió municipal, l’enllumenat (7,4), la recollida d’escombraries (7), la neteja (6,7) i la seguretat ciutadana (6,7) obtenen la millor puntuació. La pitjor puntuació se l’emporta l’aparcament (4,3), l’accés a l’habitatge (4,4) i les oportunitats per trobar feina (5,6). De fet, aquestes tres qüestions juntament amb la seguretat ciutadana són les que obtenen pitjor puntuació a la gran majoria de municipis vallesans. A la comarca, la puntuació mitjana de l’accés a l’habitatge és de 3,9 i la de l’aparcament de 4,4. La seguretat ciutadana té de mitjana comarcal un 5,7.
Covid
L’enquesta incorpora un apartat específic dedicat a l’impacte de la Covid on el 24% dels enquestats opina que a Castellar la pandèmia ha tingut menys impacte que a d’altres municipis, una percepció que, en canvi, és superior a la mitjana provincial i comarcal. Quant a les actuacions prioritàries en relació a la pandèmia, els castellarencs enquestats opinen que la millora del sistema sanitari és la qüestió més prioritària, molt per sobre del pla de recuperació econòmica o dels ajuts al comerç.
En aquest enllaç es pot consultar l'enquesta íntegrament